Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Prawa i obowiązki pacjenta

1. Prawo do świadczeń zdrowotnych

Pacjent ma prawo do:

-świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,

- natychmiastowego udzielenia pomocy w razie zagrożenia życia lub zdrowia,

- żądania opinii lub konsultacji innego lekarza/pielęgniarki,

- wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej, szpitala i przychodni (w granicach przepisów NFZ).

 

2. Prawo do informacji

Pacjent ma prawo do:

- uzyskania od lekarza pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, diagnozie, proponowanych metodach leczenia, możliwych następstwach oraz wynikach leczenia,

- wyrażenia lub odmowy zgody na udzielenie świadczenia po uzyskaniu tej informacji,

- otrzymania informacji w sposób zrozumiały dla siebie,

- wglądu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego leczenia (lub osoby upoważnionej).

 

3. Prawo do wyrażenia zgody

Pacjent ma prawo do:

- wyrażenia zgody lub odmowy zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych,

- cofnięcia zgody w dowolnym momencie,

- w przypadku pacjentów niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych – zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy (z uwzględnieniem zdania pacjenta, jeśli może je wyrazić).

 

4. Prawo do poszanowania intymności i godności

Pacjent ma prawo do:

- poszanowania intymności, prywatności i godności osobistej,

- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń (chyba że personel uzna to za niemożliwe ze względów medycznych lub epidemiologicznych),

- umierania w spokoju i godności (opieka paliatywna, duchowa, psychologiczna).

 

5. Prawo do tajemnicy informacji

Pacjent ma prawo do:

- zachowania w tajemnicy przez personel medyczny wszelkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, życia prywatnego i rodzinnego, zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy może nastąpić jedynie w przypadkach przewidzianych prawem.

 

6. Prawo do dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do:

- wglądu w dokumentację medyczną,

- uzyskania kopii, wyciągu lub odpisu dokumentacji,

- wskazania osoby upoważnionej do uzyskania dokumentacji po jego śmierci.

 

7. Prawo do zgłaszania skarg i wniosków

Pacjent ma prawo do:

- składania skarg do kierownika podmiotu leczniczego, NFZ lub Rzecznika Praw Pacjenta,

- dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.

 

OBOWIĄZKI PACJENTA

Pacjent ma obowiązek:

- Przestrzegać zaleceń lekarza i personelu medycznego dotyczących leczenia.

- Udzielać prawdziwych informacji o stanie zdrowia, przebytych chorobach, przyjmowanych lekach itp.

- Szanować prawa innych pacjentów i personelu, zachowywać się kulturalnie.

- Dbać o własne zdrowie, stosować się do zaleceń profilaktycznych.

-Terminowo opłacać świadczenia zdrowotne, jeśli nie są one finansowane ze środków publicznych.

- Przestrzegać regulaminu obowiązującego w placówce.

- Dbać o higienę osobistą i utrzymywanie czystości w swoim otoczeniu.

- Okazywać szacunek innym pacjentom i personelowi.

 

JEŚLI TWOJE PRAWA ZOSTAŁY NARUSZONE, SĄ NIEWŁAŚCIWIE REALIZOWANE LUB MASZ PYTANIA, SKONTAKTUJ SIĘ Z RZECZNIIEM PRAW PACJENTA.

Telefoniczna Informacja Pacjenta - tel. 800-190-590.